Porsche 912 z 1966r

















Miło nam zaprezentować Porsche 912 z 1966r obecne na II ZZM w Sochaczewie.

Prezentowany samochód pochodzi z początków produkcji, dokładnie z rocznika 1966. Jest to oryginalna wersja nadwoziowa 901 o oznaczeniu SWB (Short Wheel Base – Krótki Rozstaw Osi), Three Instruments (Trzy Zegary – od ilości instrumentów na desce rozdzielczej, które to charakteryzowały tylko i wyłącznie auta z dwóch pierwszych roczników produkcji - później ujednolicono ilość zegarów do pięciu tak jak we wszystkich modelach 911). Karoseria auta powstała w zakładach Karmann a prezentowany egzemplarz przeznaczony był na rynek USA gdzie spędził 37 lat swojego życia. Auto przez pierwszego właściciela zamówione zostało w kolorze Irish Green z opcjonalną skrzynią biegów o pięciu przełożeniach oraz drewnianą kierownicą oraz gałką zmiany biegów pochodzącymi z modelu 911 (w wersjach standardowych montowana była skrzynia czterobiegowa a elementy wnętrza wykonane były z nowoczesnego ale tańszego w produkcji plastiku).

W maju 2003 roku auto w kolorze czerwonym (przemalowane w USA), w stanie „na chodzie” z małą ilością rdzy (Kalifornia) ale z przeznaczeniem do generalnego remontu zostało sprowadzone do Polski przez jedną z firm profesjonalnie zajmujących się sprzedażą i renowacją aut zabytkowych na zlecenie jednego z krakowskich kolekcjonerów. Ówczesny właściciel auta we własnym warsztacie z dużą dbałością przeprowadził renowację nadwozia (wraz z powrotem do oryginalnego zielono butelkowego koloru) oraz odtworzenie wnętrza pojazdu. Porsche zostało także wpisane do rejestru pojazdów zabytkowych i zarejestrowane na „żółte tablice”.




















W rękach obecnego właściciela (Pana Michała Błaszczyka z Poznania na powyższym zdjęciu) auto znajduje się od października 2008 roku, kiedy to po zakupie auto „na kołach” przebyło trasę z Krakowa do Poznania. W aucie kompleksowej renowacji poddany został jeszcze silnik, gaźniki oraz zawieszenie co doprowadziło do pełnej mechanicznej sprawności pojazdu. Dopieszczone zostały także wnętrze (uzupełnienie oraz naprawa oświetlenia kabiny oraz bagażnika, brakujących uszczelek, uruchomienie zabytkowego radia oraz teleskopowej anteny) oraz wyposażenie auta (renowacja oryginalnego podnośnika firmy Bistein, skompletowanie zestawu kluczy naprawczych przechowywanych w oryginalnym futerale, zakup oryginalnej instrukcji obsługi do prezentowanego modelu czy też apteczki samochodowej, trójkąta ostrzegawczego oraz atlasów samochodowych z epoki).




















W chwili obecnej auto znajduję się w ciągłej weekendowej eksploatacji oraz bierze udział w szeregu zlotów i imprez dla miłośników klasycznej motoryzacji. Podczas ostatnich dwóch imprez z cyklu POZnan* International Porsche Festiwal prezentowany egzemplarz zdobył kolejno II oraz III miejsce w klasie K Oldtimer (podczas przejazdów sportowych najszybsze okrążenie Toru Poznań 45 letnie dziś Porsche 912 pokonało w czasie 2:44:830 co dało średnią prędkość 89,6km/h). Na pierwszych targach Moto Nostalgia był jednym z ośmiu pojazdów reprezentujących Porsche Club Poland a na ostatnim II ZZM w Sochaczewie otrzymał Nagrodę Wójta Gminy Sochaczew za Najpiękniejsze Niemieckie Auto Zlotu. Miło nam wspomnieć, iż zaprzyjaźniona gazeta Classicauto także dostrzegła piękno tego pojazdu i tak w 58 numerze opublikowano o nim sporo informacji a sam pojazd zdobi jego okładkę (zapraszamy do lektury tego pisma gdzie znajdziecie więcej ciekawych informacji o tym pojeździe). Dodatkowo nadmieńmy, iż w klasyfikacjach II ZZM niniejsze Porsche było najlepsze ze wszystkich startujących aut europejskich.




















































Trochę informacji katalogowych
Porsche 912 to model samochodu wprowadzony do sprzedaży przez Porsche w 1965 jako odpowiedź koncernu na początkowo niską sprzedaż modelu 911 (901). Następca kultowego modelu 356 zastąpiony został nowoczesnym, znacznie szybszym, bardziej ekskluzywnym ale też dużo droższym modelem, który nie znalazł tylu nabywców ilu się spodziewano. Model 912 z zewnątrz był praktycznie identyczny z modelem 911 (901), pozostawiono też to samo zawieszenie i hamulce tarczowe na wszystkich kołach. Różnice zawierały się w wyposażeniu wnętrza i zastosowanym silniku - zamiast sześciocylindrowego boxera nabywca dostawał rzędową "czwórkę" o pojemności 1,6 litra i mocy 90 koni mechanicznych. Wydawało by się niska moc w połączeniu jednak z równie niską masą pojazdu pozwalała na osiągnięcie 185 km/h i przyspieszenie do "setki" w 11,5 sekundy, co w tamtych czasach było bardzo dobrym wynikiem. Zużycie paliwa wynosiło średnio 8,5 litra na sto kilometrów.
Tak skonstruowany samochód osiągnął bardzo dobre wyniki w sprzedaży, przez pierwsze lata produkcji sprzedawano ich więcej niż 911. Również w sporcie młodszy brat legendy ma spore sukcesy - na takim właśnie aucie Sobiesław Zasada w roku 1967 zdobył tytuł Rajdowego Mistrza Europy. Na zawsze został też zapisany w historii marki - to właśnie 912 w wariancie Targa była stutysięcznym wyprodukowanym autem w historii Porsche. Ciekawostką jest fakt, że jubileuszowy egzemplarz został sprezentowany niemieckiej policji.
Produkcja modelu zakończyła się w 1969 roku kiedy to 912 zostało zastąpione modelem 914. Swój ostatni, krótki epizod, Porsche 912 przeżyło w latach 1975-76. Wtedy właśnie w celu wypełnienia luki pomiędzy nie produkowanym już 914, a nie gotowym jeszcze 924 wprowadzono model 912E z dwulitrowym silnikiem pod tylną klapą.
Łącznie sprzedano 34 958 samochodów z oznaczeniem "912", wliczając w to coupe, targi i roczniki '75-76. Szczególną popularnością model ten cieszył się na rynku amerykańskim skąd pochodzi większość zachowanych do dziś egzemplarzy (model 912E w ogóle nie był dostępny na innych rynkach).

Piękne zdjęcia prezentowanego pojazdu autorstwa Michała Garczyńskiego (użyte także na niniejszej stronie) znajdziecie na stronie:
http://exoticcars.pl/forum/viewtopic.php?t=7659 a krótki film na Youtube:
http://www.youtube.com/watch?v=2GQrgnZKfhM